Sprzęgło i docisk
Sprzęgło i docisk Sprzęgło i docisk

Sprzęgło - działanie i pierwsze sygnały awarii

Samochód wymaga od nas nie tylko regularnego dbania o czystość, ale również odpowiedniego użytkowania. Dotyczy to przede wszystkim kluczowych podzespołów takich jak sprzęgło. Długość jego eksploatowania w samochodzie jest w głównej mierze uzależniona od sposobu jego użytkowania w samochodzie dlatego warto poznać kilka istotnych zasad i zastosować je podczas jazdy. 

Sprzęgło - dlaczego jest tak istotne?

Głównym zadaniem, jakie w naszym samochodzie spełnia sprzęgłojest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Nic więc dziwnego, że cały układ z biegiem czasu zużywa się i konieczna jest jego naprawa. Szacuje się, że sprawna eksploatacja może obejmować okres nawet na 300 000 km. Wiele jednak zależy od tego, czy użytkowanie samochodu będzie prawidłowe. 

Największe obciążenie sprzęgła odnotowuje się podczas jazdy miejskiej. To właśnie wtedy jego tarcza osiąga bardzo wysokie temperatury, co jednocześnie znacznie zwiększa jego zużycie. Sprzęgło jest zatem jednym z najbardziej newralgicznych elementów aut, które są wyposażone w jednostki napędowe zasilane olejem napędowym. Technika jednak nieustannie się rozwija, dlatego już od jakiegoś czasu możemy korzystać z wersji z kołem dwumasowym, która pozwala na niwelowanie nieprzyjemnych odczuć podczas jazdy, które z kolei najczęściej są wynikiem błędów kierowcy. Należy jednak pamiętać, że nawet najnowsze rozwiązania są wrażliwe na nieprawidłowe użytkowanie samochodu, dlatego istotna jest jego odpowiednia eksploatacja.

Podstawowe zasady użytkowania sprzęgła

Bardzo istotnym elementem jest samo ułożenie stopy na wszystkich trzech pedałach. Sprzęgło powinno się wciskać całym ciężarem lewej nogi, jednocześnie sunąc piętą po podłożu. Podczas braku konieczności używania pedału, wystarczy tylko przechylić w lewą stronę i oprzeć. Nie powinno się cały czas trzymać nogi nad sprzęgłem, gdyż w ten sposób, przy najmniejszych wybojach, istnieje możliwość jego mimowolnego wciskania. To z kolei może doprowadzić między innymi do uszkodzenia tarczy sprzęgłowej.

Prawidłowe użytkowanie samochodu polega również na unikaniu jazdy na tak zwanym półsprzęgle. Oczywiście, w niektórych momentach (np. parkowanie) jest to niemożliwe. Starajmy się jednak minimalizować ten czas. Podobnie, kiedy zbliża się moment postoju samochodu, wyczekajmy z naciśnięciem pedała do samego końca i zróbmy to tuż przed samym zatrzymaniem. 

Sprzęgło - jak rozpoznać jego awarię?

Mimo odpowiedniej eksploatacji sprzęgła, z biegiem czasu może pojawić się awaria. Jej wczesne wykrycie i szybka reakcja są kluczem do zlikwidowania problemu bez konieczności rozstawania się z pojazdem na długi czas. Sygnałami, które powinny dać nam do myślenia są:

  • brak reakcji pojazdu podczas próby gwałtownego ruszenia z miejsca,
  • nieprzyjemny zapach podczas użytkowania samochodu,
  • brak przyspieszenia auta,
  • szum wydobywający się z okolic skrzyni biegów,
  • brak możliwości wrzucenia biegu,
  • silne szarpanie samochodu podczas ruszania z miejsca.

Jeśli tylko zaobserwujemy tego typu objawy, warto od razu skonsultować się z mechanikiem. Zużyte sprzęgło należy jak najszybciej wymienić, gdyż zwlekanie z tym może doprowadzić do znacznego obniżenia poziomu bezpieczeństwa podczas jazdy. Ponadto, odkładanie tego w czasie wiąże się z nasileniem awarii a przez to również ze znacznym wzrostem kosztów naprawy. 

Polecam też artykuł: https://noalejakto.pl/2019/05/22/sprzeglo-docisk-i-kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-jak-dziala/